PERSPEKTIF JEAN BAUDRILLARD DALAM GAYA HIDUP KONSUMTIF PENGGUNA SHOPEE PAYLATER

Abstract View: 81, PDF Download: 108

Authors

  • Inelda Simanullang Universitas Sriwijaya
  • Kayla Chelsie Anindra Universitas Sriwijaya
  • Nyayu Tania Wulandari Universitas Sriwijaya
  • Deni Aries Kurniawan Universitas Sriwijaya
  • Vieronica Varbi Sununianti Universitas Sriwijaya
  • Istiqoma Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.32665/annas.v9i1.4485

Abstract

This study examines the impact of simulacrum-based consumption, particularly in the context of Shopee PayLater usage, on consumer behavior and financial sustainability. The study identifies how consumers are influenced by promotional strategies and social status rather than actual financial capacity. The research employs a qualitative approach by analyzing user behavior patterns and financial implications of installment-based consumption. The findings indicate that Shopee PayLater fosters an illusion of ownership, leading to increased consumer debt and a lack of financial awareness. Additionally, the study highlights a shift in consumer habits from necessity-driven purchases to image-based consumption. The conclusion emphasizes the importance of financial literacy to mitigate excessive reliance on digital credit services. The study suggests that both consumers and e-commerce platforms should take a more responsible approach to financial management to prevent long-term financial instability.

References

adar BakhshBaloch, Q. (2017). CAFÉ ADDICT” : GAYA HIDUP REMAJA PERKOTAAN (Studi Kasus pada Remaja di Kota Mojokerto). 11(1), 92–105.

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(3), 131. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104

Dewi, M. N., & Samuel, H. (2019). Pengaruh Gaya Hidup (lifestyle), Harga, Promosi terhadap Pemilihan Tempat Tujuan Wisata (destination) Studi Kasus pada Konsumen Artojaya Tour & Travel Surabaya. Jurnal Manajeman Pemasaran, 3(1), 1–13.

Diana, R. N., & Sarmini. (2016). Gaya Hidup Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Hukum Unesa Akibat Adanya Online Shop Jilbab. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(4), 677–692.

Fitriyani, F. M., Solihin, A. M., Kosasih, A. D., Fajrussalam, H., Rahmawan, D. T., & Azzahra, D. A. (2022). Analisis Transaksi Shopee PayLater dalam Perspektif Hukum Islam. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(4), 284. https://doi.org/10.32832/jpg.v3i4.7468

Kamaruddin, S. A., Adam, A., Gunawan, A., & Chakti, R. (2024). Komodifikasi Media Sosial Dalam Perspektif Teori Jean Baudrillard ( Studi Kasus Tiktok Indonesia ) Commodification of Social Media from Jean Baudrillard ’ s Theory Perspective ( Case Study of Tiktok Indonesia ) Pendahuluan Metode Penelitian. BJE, 5(1), 177–180. https://doi.org/10.35965/bje.v5i1.5462

Kiko Armenita Julito. (2023). Pengaruh Judi Online dan Lifestyle Terhadap Perilaku Keuangan Dengan Literasi Keuangan Sebagai Pemoderasi. Journal Akuntansi Manajerial, 8(2), 34–46.

Lutfiah, L., Basri, M., & Kuswanti, H. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Ppapk Fkip Universitas Tanjungpura Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3), 1–10. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i3.53456

Nurhalizah, S., Jamilah, S., & Suhardi. (2022). Hiperrealitas Simulakra Pengguna Instagram pada Mahasiswa. Jourmics, 1(2), 67–90.

Putri, S. A. R. (2021). Hijrah Sebagai Gaya Hidup Generasi Digital Native Urban. Jurnal Komunika Islamika : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Kajian Islam, 8(2), 64. https://doi.org/10.37064/jki.v8i2.10723

Rahayu, D. W. S. (2019). Penerapan Diskon Dalam Menarik Minat Beli Konsumen Di Matahari Departement Store Kediri Town Square. AKUNTABILITAS: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Ekonomi, 12(2), 42–51. https://doi.org/10.35457/akuntabilitas.v12i2.915

Taufiq Djalal1, Arlin Adam2, & Syamsu A Kamaruddin3. (2022). Masyarakat Konsumen dalam Perspektif Teori Kritis Jean Baudrillard. Journal of Social and Educational Studies, 3(2), 2018–2023.

Ulya, A. ’, Putri, O. N., & Naylawati, W. A. (2023). Budaya Konsumtif Belanja Online Dikalangan Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional, 1300–1308.

Utami, B. P. (2021). Praktek Kredit Barang Melalui Shopee Paylater Dari Marketplace Shopee Berdasarkan Hukum Ekonomi Islam Dan Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. Ilmu Hukum Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, 1(3), 1–84.

Wahyudi, R. A., & Rochmawati, R. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Konsumtif Siswa Program Keahlian Akuntansi SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 8(2), 52–62. https://doi.org/10.26740/jpak.v8n2.p52-62

Yulia, P., & Budiani, M. S. (2019). Hubungan Antara Gaya Hidup Dan Kelas Sosial Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Di SMA Trimurti Surabaya. Character, 3(2), 1–4.

Downloads

Published

2025-06-14
Abstract View: 81, PDF Download: 108