Penerapan Program Literasi Numerasi Pada Pemecahan Masalah Matematika Kelas V Studi Kasus Di MIN 2 Mojokerto

Abstract View: 282, PDF Download: 463

Authors

  • Tiara Yuliarsih Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Pacet
  • Yhasinta Agustyarini Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Mojokerto

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1895

Keywords:

Numeracy, Literacy, Mathematical Problem Solving

Abstract

Numeracy literacy can help improve counting with examples of problems that exist in everyday life. Thus, it can be seen that the existence of analytic knowledge has an important meaning in learning mathematics in order to reason and help students solve problems. The purpose of this study is to describe and analyze the factors that support and hinder the implementation of the digital literacy program to solve the problems of grade 5 students in the MIN case study. 2 Mojokerto. This research method uses a qualitative approach to data collection, using observation, interview, and note-taking techniques. Thus, it can be concluded that the implementation of this digit literacy program has been done well, which can help improve the math problem-solving ability of 5th-grade students through 3 steps, which is the familiarization phase with the activity. Read aloud 15 minutes before studying. beginning, the development phase of literacy activities, where students have the opportunity to present the results of group discussions to develop student skills, and the stage where teachers learn using interesting concepts and strategies so that students can complete material taught through arithmetic knowledge.

References

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Heris. (2018). Hard skills and soft skills matematika peserta didik. Bandung: Refika Adiatama.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Kemendikbud. (2020). Pendidikan Karakter Wujudkan Pelajar Pancasila.

Luthfiana Ulya, A., Agustyarini, Y., Kunci, K., Pmri, P., Penalaran Matematis, K., & Ruang, B. (2020). KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS PESERTA DIDIK PADA MATERI PENYAJIAN DATA MENGGUNAKAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA. Journal.Ikipsiliwangi.Ac.Id, 7(2).

Mahardhikawati, E. dkk. (2017a). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Lengkah-Langkah Polya Pada Materi Turunan Fungsi Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematika Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(4).

Mahardhikawati, E. dkk. (2017b). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Lengkah-Langkah Polya Pada Materi Turunan Fungsi Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematika Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(5).

Marlina, T., & Halidatunnisa, N. (2022). Implementasi Literasi Sosial Budaya Di Sekolah Dan Madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 426. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.1002

Muzaki, A., & Masjudin, M. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 493–502.

Narut, Y. F., & Supradi, K. (2019). Literasi sains peserta didik dalam pembelajaran ipa di indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(1), 61–69.

Novika, M. (2018). Pemecahan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Metode Polya Pada Siswa VII MTs Materi SPLDV.

Nuralita, A., & Reffiane, F. (2020). Keefektifan Model PBL Berbasis Etnosains Terhadap Hasil Belajar. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(3), 457–467.

Nurul Mahruzah Yulia, & Suttrisno. (2022). Keterampilan Bertanya dengan Pembelajaran PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, and Review). Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 258–265. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.514

Ramayulis. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Rusdianti, dwi. (2020). analisis kemampuan pemecahan masalah peserta didik dalam menyelesaikan soal matematika kelas IV SD Negeri karang rejo sungkai selatan lampung utara.

Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 151–164. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.4829

Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–6.

Sripuspita, A. D., Nugraha, A., & Hidayat, S. (2022). Kompetensi Literasi dan Numerasi Siswa Kelas V pada Materi Sumber Daya Alam. Journal of Elementary Educational Research, 2(2), 111–120. https://doi.org/10.30984/jeer.v2i2.264

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Suttrisno, & Yulia, N. M. (2022). Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. AL-MUDARRIS:, 5(1).

Syifa, Y. I., Wardani, M. K., Rakhmawati, S. D., & Dianastiti, F. E. (2021). Pelatihan UMKM Melalui Digital Marketing untuk Membantu Pemasaran Produk Pada Masa Covid-19. ABDIPRAJA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 6–13.

Toharudin, U., Hendrawati, S., & Rustaman, A. (2021). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.

Yulia, N. M. (2020). Pengaruh pembelajaran Elicit-Confront-Identify-Resolve-Reinforce (ECIRR) terhadap kemampuan penalaran dan komunikasi matematis Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Jombang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Downloads

Published

08-08-2023

How to Cite

Yuliarsih, T., & Agustyarini, Y. (2023). Penerapan Program Literasi Numerasi Pada Pemecahan Masalah Matematika Kelas V Studi Kasus Di MIN 2 Mojokerto. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 145–156. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1895
Abstract View: 282, PDF Download: 463