Implementasi Program Bimbingan dan Konseling dalam Menangani Permasalahan Sosial pada Siswa

Abstract View: 0, PDF (Bahasa Indonesia) Download: 0

Authors

  • Shelin Patrisia Institut Agama Islam Pagaralam
  • Muhammad Dhorim Institut Agama Islam Pagaralam
  • Shellanda Monica Institut Agama Islam Pagaralam
  • Tivany Elka Putri Institut Agama Islam Pagaralam

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v5i2.4232

Keywords:

Bimbingan dan Konseling, Implementasi, Masalah Sosial Siswa

Abstract

This study intends to analyse the implementation of the guidance and counselling program in addressing the social challenges faced by students at SD Negeri 41 Pagaralam. Social issues, such as bullying, difficulties in peer relationships, and social anxiety, can greatly affect students' social and emotional development. The research used a descriptive qualitative approach, utilising data collection techniques like observation, in-depth interviews, and documentation. The participants were the school principal, guidance and counselling staff, and students who had received counselling services. The collected material was analysed using theme analysis. The results indicate that the guidance and counseling program is successful in assisting students in overcoming their social challenges. The program offers students an opportunity to express their concerns, develop social skills, and receive necessary emotional support. Furthermore, the active involvement of the school principal, support from parents, and collaboration with relevant stakeholders were essential factors contributing to the program's success. In conclusion, a well-implemented guidance and counseling program can enhance students' social interactions and foster their emotional well-being.

References

Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Amala, A. K., & Kaltsum, H. U. (2021). Peran guru sebagai pelaksana layanan bimbingan dan konseling dalam menanamkan kedisiplinan bagi peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5213–5220.

Awibi Nazhicul Amin, Eva Ana Rianti, Pramodya Hanggarany, S. Y. (2023). Wps_Lid.

Chairiyah, S. S., Khayati, N., Hanifah, E., & others. (2023). Implementasi dan Evaluasi Pengendalian Strategi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3, 87–92.

Dhori, M., & Nurhayati, T. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Di Sekolah Dasar. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 1–12.

Handayani, A., Rakhmawati, D., & others. (2024). Analisis Masalah Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Didik di Kelas Rendah dan Penanganannya. Edukatika, 2(1), 27–32.

Harita, A., Laia, B., & Zagoto, S. F. L. (2022). Peranan Guru Bimbingan Konseling Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Smp Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 40–52. https://doi.org/10.57094/jubikon.v2i1.375

Hidayat, A. N., Nurjaman, D., Ruswandi, R., & Ulfah, U. (2024). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING DI SDN SUKAMAJU 04 KABUPATEN BANDUNG. Jurnal Tahsinia, 5(3), 379–390.

Hidayat, W., Suryana, Y., & Fauziah, F. (2020). Manajemen bimbingan dan konseling dalam pendidikan karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(2), 346–354.

Iqbal, M., Margolang, A. I., Alamsyahdana, A., Nst, M. R. S., & Pras, J. (2024). Implementasi Program Evaluasi Pendidikan (Bimbingan Konseling) di Sekolah Dasar. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(12).

Kamil, M. M., Mubarok, A., Dayat, D., Ihsan, F., & Nurfitria, N. (2025). Pembentukan Karakter pada Siswa Kelas Rendah Melalui Implementasi Bimbingan dan Konseling di MI Nurul Hasanah Cisalak. Jurnal Penelitian Multidisiplin Bangsa, 1(9), 1794–1799.

Karyono, T., Isa, B., & Masunah, J. (2025). Stimulation of Drawing Expression to Strengthen Character Learning. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 44(2).

Nasution, A. F. (2023). Metode penelitian kualitatif.

Nursalim, M. (2020). Peran Guru BK/Konselor Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. PD Abkin Jatim Open Journal System, 1(2), 11–18.

Oktaviani, S. N., & Syawaluddin, S. (2023). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Menguatkan Karakter Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 115–119.

Pertiwi, J. (2021). Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Guru BK terhadap Resiliensi Siswa di Masa Pandemi Covid-19 di SMK Negeri 13 Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Putri, A. N., Nurhasanah, A., & Hakim, Z. R. (2020). Proses interaksi sosial untuk meningkatkan karakter percaya diri siswa kelas 1 SDN Tangerang 19. Jurnal Pendidikan Dasar UNJ, 11(02), 157–169.

Rizky, M., Jadidah, I. T., Eprilia, W., Shawmi, A. N., & Saputra, A. D. (2024). Seberapa Besar Pengaruh Metode Pembelajaran Talking Stick Pada Hasil Belajar Siswa SD/MI? Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 4(1), 1–10.

Rochsantiningsih, D., Drajati, N. A., & Rakerda, H. (2025). Unpacking teachers’ reflective thinking levels in online teacher professional development: Insight from Indonesian EFL teachers. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 15(1), 161–170.

Sabrina, S. N., Amaliah, Z. V., & Aliyyah, R. R. (2024). Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(9), 9905–9919.

Sandra, R., Suhaili, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2022). Kolaborasi Guru Bimbingan Konseling dan Orang Tua dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Edukasi, 2(1), 55–62.

Schuster, I., Bormann, I., & Hein, S. (2025). Trust between educators and migrant Arab parents in Germany: A qualitative study. International Journal of Educational Research, 130, 102522.

Suttrisno, S. (2021). Analisis dampak pembelajaran daring terhadap motivasi belajar siswa madrasah ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 348380.

Waruwu, F. (2024). Peran pendidikan karakter dalam membentuk sikap positif terhadap belajar anak di sekolah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 11002–11008.

Widyaningrum, A., & Hasanah, E. (2021). Manajemen pengelolaan kelas untuk menumbuhkan rasa percaya diri siswa sekolah dasar. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 6(2), 181–190.

Published

08-08-2025

How to Cite

Patrisia, S., Dhorim, M., Monica, S., & Putri, T. E. (2025). Implementasi Program Bimbingan dan Konseling dalam Menangani Permasalahan Sosial pada Siswa. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 5(2), 216–227. https://doi.org/10.32665/jurmia.v5i2.4232
Abstract View: 0, PDF (Bahasa Indonesia) Download: 0