PELATIHAN PENGEMBANGAN SOAL HOTS MATERI PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS KETERAMPILAN HISTORIS


DOI:
https://doi.org/10.32665/mafaza.v5i1.3446Keywords:
HOTS, ketrampilan, pembelajaran, pengembangan, sejarah, HistorisAbstract
This community service project aims to improve the quality of history education at SMA Negeri 1 Rengat Barat through the training development and implementation of Higher Order Thinking Skills (HOTS) questions based on historical thinking skills for teacher. The initiative was driven by the low ability of students to think critically and analyze historical events in depth. The method used involved intensive training and mentoring for history teachers over three days, including HOTS theory workshops, question development sessions, and classroom implementation simulations. Evaluation was conducted using pre-tests and post-tests for students, as well as classroom observation of teacher practices. The results showed a significant improvement in students’ ability to answer HOTS questions, alongside increased teacher enthusiasm in applying historically grounded teaching approaches. The implication of this program highlights that structured and practical training can empower teachers to create meaningful and intellectually stimulating history instruction. This model is expected to be replicable in other schools as a strategic effort to better prepare students for the complexities of the 21st century.
References
Ahmad, I. F., & Sukiman, S. (2019). Analisis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Pada Soal Ujian Akhir Siswa Kelas 6 KMI Dalam Kelompok Mata Pelajaran Dirosah Islamiyah Di Pondok Modern Tazzaka Batang. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 137–164. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-02
Amaliati, S., & Ismawati, I. (2023). Pelatihan Penguatan Literasi Sains Untuk Anak Sekolah Dasar Desa Manyar Sidorukun Gresik. Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 144–160. https://doi.org/10.32665/mafaza.v3i2.2311
Batubara, U. N., & Sudrajat, A. (2019). Teknik Penyusunan Instrumen Penilaian Higher Order Thinking Skill (HOTS) Dalam Pembelajaran Sejarah. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(2), 335. https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n2i15
Firmansyah, H. (2024). Analisis Penerapan Pendekatan Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Sejarah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 7832–7842.
Hendra Kurniawan. (2018). Literasi Dalam Pembelajaran Sejarah. Gava Media.
Ibrahim, B., Suroyo, S., Asril, A., Pernantah, P. S., & Isjoni, M. Y. R. (2021). Pelatihan Perangkat Pembelajaran Abad 21 Berbasis Merdeka Belajar Pada Guru IPS. Journal of Community Engagement Research for Sustainability, 1(2), 67–73. https://doi.org/10.31258/cers.1.2.67-73
Izzatin Kamala. (2022). Pelatihan Penyusunan RPP Berbasis Saintifik Pada Kelompok kerja Guru MI Kabupaten Sleman. Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 211–221. https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i2.1250
Kusuma, E., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024). Pentingnya Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Literatur. Wawasan Pendidikan, 4(2), 369–379. https://doi.org/10.26877/jwp.v4i2.17971
Marharjono, M. (2020). MANFAAT PEMBELAJARAN SEJARAH MENGGUNAKAN GOOGLE CLASSROOM PADA MASA PANDEMI COVID-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1). https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.155
Nikkita, M., Melati, M., Subakti, Y. R., & Kurniawan, H. (2022). Pengambangan Soal HOTS Sejarah Kerajaan-Kerajaan Maritim Indonesia Masa Islam Untuk SIswa Kelas XI IPS. HISTORIA VITAE, 02(01).
Pane, E. T. S. (2022). Pengembangan Soal HOTS Pada Pembelajaran Sejarah Untuk Kelas X IPS SMA Negeri 1 Doloksanggul. UNIMED.
Pi’i, P. (2016). Mengembangkan Pembelajaran dan Penilaian Berpikir Tingkat Tinggi Pada Mata Pelajaran Sejarah SMA. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 10(2), 197–208. https://doi.org/10.17977/um020v10i22016p197
Putri, N. I., Fadillah, M. R., Putri, A. L., Nurhasanah, A., Hidayat, A. R., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Demokrasi Liberal Kelas XII IPA 3 DI SMA Negeri 7 Kota Serang. Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi, 4(1). https://doi.org/10.22437/jejak.v4i1.29345
Subakti, Y. R. (2021). Tantangan Guru Sejarah Dalam Mengajar Dan Belajar Berbasis HOTS. HISTORIA VITAE, 01(01). https://nasional.kompas.com/read/2016/03/02/09264011/Amnesia.Sejarah.dan.Melempemnya.Kiri.?page
Sumargono, S., Basri, M., Istiqomah, I., & Triaristina, A. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 141–149. https://doi.org/10.21093/twt.v9i3.4508
Suroyo, Maulana Putra, B., Ibrahim, B., & Fikri, A. (2021). Implementation of Malay Culture in History Subject.
Suttrisno, S. (2025). Pengembangan instrumen Evaluasi Higher Order Thinking Skills Berbasis Etnosains pada Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(2), 2119–2126. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i2.7118
Wathoni, L. M. N. (2020). Pendidikan islam anak usia dini pendidikan islam dalam menyikapi kontroversi belajar membaca pada anak usia dini. Sanabil.
Wendy Conklin. (2011). Higher-Order Thinking Skills to Develop 21st Century Learners. Teacher Created Materials.
Widana, I. W. (2017). Modul penyusunan soal higher order thinking skills (HOTS). Kemdikbud.
Yusri Wahyuni. (2018). Higher Order Thinking Skill Instrument Design Of Student Based On Bloom’s Taxonomy. American Journal of Engineering Research (AJER), 7(8), 84–87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suroyo Suroyo, Ahmal Ahmal, Asril Asril, Nurdiansyah Nurdiansyah, Yanuar Al Fiqri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

