IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DISIPLIN DENGAN MEMBERI IDENTITY CARD DI KELOMPOK A
Abstract View: 193, pdf Download: 442DOI:
https://doi.org/10.32665/abata.v1i1.234Keywords:
Character education;, Discipline;, Identity cardAbstract
This study aims to determine the Discipline Character Education Learning. This research is a qualitative descriptive study. Located at RA Islamiyah Bulaklo. Data were collected by observation, interviews, and documentation. The data that has been collected is checked for validity by source triangulation and technical triangulation. Analyzed with interactive analysis techniques, namely data collection, data reduction, data presentation, and verification or conclusions. Research informants are the head of the foundation, principal, teachers, and guardians of students. The results showed that by giving Id Cards, students could line up neatly, put shoes and bags in their place according to the order on the Identity card which made students more disciplined and patiently waiting for their turn. From this study, it can be concluded that in the implementation of character education for early childhood (4-5 years) at RA Islamiyah Bulaklo in implementing character education using habituation activities starting from the child entering the gate until going home from school. For habituation activities such as marching, praying, memorizing Asmaul Husna, washing hands, and so on, by giving understanding to children, always be patient waiting for their turn according to the number on the Identity Card.
References
Abdul Majid, 2011, Pendidikan Karakter Perspektif Islam, PT Remaja Rosdakarya , Bandung
Abdullah, Ridwan Sani dan Muhammad Kadri, 2016, Pendidikan Karakter: Membangun Karakter Anak Yang Islami, PT Bumi Aksara, Jakarta
Ali Nugraha dan Yeni Rahmawati, 2012, Metode Pengembangan Sosial Emosional, Universitas terbuka, Tanggerang Selatan
Arifin, Zainal. 2010.Metodologi Penelitian Pendidikan, Lentera Cendikia Surabaya
Asmani, Jamal Ma’mur. 2012. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Diva Press Jogjakarta
Aulia,Choirun Nisak, 2013, Penanaman disiplin pada anak usia dini. Pedagogia, Bandung
Dahlan, Zaini. Qur’an Karim dan termahan artinya. UII Press Yogyakarta
Departemen Pendidikan Nasional. kamus Besar Bahasa Indonesia. PT Gramedia Pustaka Utama Jakarta
Departemen Pendidikan Nasional, 2006 Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang system Pendidikan Nasional,: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta
Departemen Pendidikan Nasional, 2014, Peraturan Menteri pendidikan Nasional no 137 Tahun 2014 tentang Sistem Pendidikan Nasional Biro Hukum dan Organisasi
Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta
Fatmawati,Wiwik. 2014. ”Peran guru dalam penanaman akhlakul karimah pada anak usia dini”, (skripsi fakultas tarbiyah, Institut agama Islam sunan giri bojonegoro).
Hamid,Hamdani MA dan Drs. Beni Ahmad Saebani, 2013. M.Si, Pendidikan Karakter perspektif islam, CV Pustaka Setia Bandung
Kesuma, Dharma. 2012, Pendidikan Karakter: kajian teori dan praktis di sekolah. PT Remaja Rosdakarya. Bandung
Koesuma, Doni. 2010. Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Grasindo. Jakarta
Lestiono, Riski. 2018 Pembelajaran Interkultural berbasis pendidikan karakter. Universitas Muhammadiyah Malang
Mahbubi, M.2012. Pendidikan Karakter: Implmentasi Aswaja sebagai Nilai Pendidikan Karakter. Pustaka Ilmu Yogyakarta
Mansur, 2011, Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Pustaka Belajar
Marzuki. 2015. Pendidikan Karakter Islam. Amzah. Jakarta
Moleong,Lexy J. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan, PT Rineka Cipta. Jakarta
Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini
Prastowo, dkk. 2014. pedoman penulisan skripsi, UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta Remaja Rosdakarya. Bandung
Rimm, Sylvia. 2003. Mendidik dan menerapan disiplin pada anak prasekolah: pola asuhan masa kini. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Saleh, Muwafik. 2012. Membangun Karakter Dengan Hati Nurani. Erlangga Jakarta
Sugiyono, 2007. Metode Penelitian Administrasi, Alfabeta , Bandung
Sujiono, Yuliani Nurani. 2012. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. indeks Jakarta.
Wibowo, Agus. 2012. Pendidikan karakter usia dini: strategi membangun karakter di usia emas. Pustaka Pelajar. Yogyakarta
Hasil wawancara dengan Bapak Drs. Moh. Khozin, ketua yayassan Al- Ma’ruf, 20 Juni 2019.
Hasil wawancara dengan Ibu Lilik Mahfudhoh, S.Pd.I, Kepala Sekolah RA Islamiyah Bulaklo, 21 Juni 2019
Hasil wawancara dengan Ibu Ninik Rohmawati, S.Pd, Dewan Guru RA Islamiyah Bulaklo,, 22 Juni 2019.
Hasil wawancara dengan Ibu Siti Nur Faizah, S. Pd. Dewan Guru RA Islamiyah Bulaklo, 22 Juni 2019
Wiyani, Novan Ardy. 2016. Konsep Dasar PAUD. Gava Media.Yogyakarta
Yaumi, Muhammad . 2014.Pendidikan Karakter : Landasan, Pilar dan Implementasi, Prenadamedia Group Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ABATA : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.