PENERAPAN KURIKULUM KMI (KULIYYATUL MU’ALIMIN AL ISLAMIYYAH) UNTUK PEMBENTUKAN KARAKTER SANTRI DI PESANTREN MTA MOJOGEDANG KABUPATEN KARANGANYAR

Abstract View: 169, PDF Download: 221

Authors

  • Muin Abdullah Nur Anisah IIM Surakarta
  • Iffah Mukhlisah IIM Surakarta
  • Kahfi Rafi Hanif Raditya IIM Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.32665/alulya.v8i1.1379

Keywords:

Islamic boarding school, curriculum, character

Abstract

Islamic boarding schools are educational institutions that integrate character education into every aspect of teaching and learning. The MTA Mojogedang Karanganyar Islamic Boarding School seeks to use the KMI curriculum to help students develop positive character. The aims of this study were to (a) describe how the Islamic boarding school curriculum influences the character of the students and (b) identify the obstacles that hinder the students from using the curriculum to develop positive character. This research is a qualitative research. The findings of this study indicate that the MTA Mojogedang Karanganyar Islamic boarding school has succeeded in shaping the personality of its students. In particular, character education is instilled through extracurricular, co-curricular and intra-curricular activities. The MTA Islamic Boarding School uses the principles of sincerity, simplicity, independence, brotherhood, and freedom to shape the character of its students

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, S., Pd, S. P. I. M., & others. (2015). Management Of Student Development. Indragiri TM.

Fatmawati, R. F., Rahmadian, R., Lestari, S. A., & Hasanah, U. (2022). Pendidikan Anak Dalam Keluarga. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 8(1), 53–62.

Indonesia, P. R. (2005). Peraturan pemerintah RI Nomor 19 Tahun 2005 Tentang standar nasional pendidikan. Cipta Jaya.

Kartono, K. (1976). Pengantar metodologi research sosial. Alumni.

Lestari, Y., & Mangkurat, U. L. (2021). Pentingnya Profesi Keguruan Bagi Indonesia. OSF Preprints, 1(2), 1–6.

Muslich, M. (2022). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.

Nisa, H. Q. A. (2017). Pendidikan Kemandirian Santri Sekolah Dasar di Pondok Pesantren Ash-Sholihah. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 6(5), 469–477.

Nofiaturrahmah, F. (2014). Metode pendidikan karakter di Pesantren. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 201–216.

Rau, D. W., Rotty, V. N. J., Usoh, E. J., Lalamentik, O. J., & Tuerah, R. M. S. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Yang Berorientasi Pada Profil Pelajar Pancasila.

Rosidi, A. (2022). Manajemen Pendidikan Dalam Kebijakan Ekstrakurikuler Di Sekolah dan Madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 1–5.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sujana, I. P. W. M., Sukadi, S., Cahyadi, I. M. R., & Sari, N. M. W. (2021). Pendidikan karakter untuk generasi digital native. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 518–524.

Widiastuti, I., Muhsam, J., & Cakranegara, P. A. (2021). Analisis Pentingnya Pembangunan Pendidikan Karakter Siswa Dalam Mengembangkan Kualitas Sumber Daya Manusia di SMP Muhammadiyah Surakarta. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 255–262.

Downloads

Published

2023-04-25

How to Cite

Anisah, M. A. N., Mukhlisah, I., & Raditya, K. R. H. (2023). PENERAPAN KURIKULUM KMI (KULIYYATUL MU’ALIMIN AL ISLAMIYYAH) UNTUK PEMBENTUKAN KARAKTER SANTRI DI PESANTREN MTA MOJOGEDANG KABUPATEN KARANGANYAR . Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 55–67. https://doi.org/10.32665/alulya.v8i1.1379
Abstract View: 169, PDF Download: 221