PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIS UNTUK MADRASAH IBTIDAIYAH (MI)
Abstract View: 89, pdf (Bahasa Indonesia) Download: 143DOI:
https://doi.org/10.36840/ulya.v6i1.365Keywords:
Problems, Learning Al-Qur’an HadisAbstract
This study aims to identify the problem of learning Al-Qur'an Hadis in MI. The process used in this article is library research. The method of collecting information in this research is documentation. Documents, which dig up information in the form of paper notes, articles, etc. The results of the study indicated that there were problems, among others, students who could not recite verses of the Koran according to the principles of tajwid because their background and the level of learning of Al-Qur’an Hadis teachers had not improved. Learning facilities / equipment are still limited. Solutions to the problem of learning Al-Qur’an include practicing reciting the Al-Qur’an and how to skillfully teach the Al-Qur’an, applying the learning method of learning the Koran for new students, as well as applying the Al-Qur’an, implementing tadarus, obtaining learning resources, providing guidance to students and provide guidance to parents of students.
Downloads
References
Ali, S. N. (2018). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIS DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI (MTsN) 1 KOLAKA. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 136–138. https://doi.org/10.31332/zjpi.v4i2.1082
Arifin, Muzayyin. 2003. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Depag RI, Al-Qur’an dan Terjemahan. 2002. Semarang: Toha Putra.
Departemen Agama RI. 2006. Kurikulum 2006, Pedoman Umum Pengembangan Silabus Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam.
Departemen Agama RI. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) untuk Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Depag.
Fa’atin, S. (2017). PEMBELAJARAN QUR’AN HADIS DI MADRASAH IBTIDAIYAH DENGAN PENDEKATAN INTEGRATIF MULTIDISIPLINER. Elementary, 5(2), 397.
Hasibun, Lias, 2010. Kurikulum dan Pemikiran Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.
HW, Munis. 2002. Sastra Indonesia. Bandung: Rosdakarya.
Maskhuroh, L., & Bakar, H. A. (2019). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI QUR-ANY) DI SMA PRIAGANDA JOMBANG. Ilmuna, 01(01), 58–59.
Mukarromah, N., & Nailasari, D. (2020). PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI PENILAIAN AUTENTIK PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADIS DI MTs NEGERI GANDUSARI BLITAR. Urwatul, 9(1), 129.
Putra, P., & Idawati, I. (2017). Telaah Kurikulum dalam Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist di Madrasah Ibtidaiyah. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 3(2), 110–111. https://doi.org/10.19109/jip.v3i2.1645
Rasikh, A. (2019). PEMBELAJARAN AL- QUR ’ AN HADIS DI MADRASAH IBTIDAIYAH : Studi Multisitus pada MIN Model Sesela dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib Ar Rasikh PENDAHULUAN Al- Qur ‟ an Hadis adalah bagian dari mata pelajaran pendidikan agama islam yang diberikan untuk memah. Penelitian Keislaman, 15(1), 15.
Sa’diyah, Z. (2019). Model Pendekatan Guru dalam Optimalisasi Class Room Management di Madrasah Ibtidaiyah. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 130-139.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:Rineka Cipta.
Sukmadinata, Nana Syaodih Sukmadinata. 2005. Landasan Psikologis Proses Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.
Susiana, S. (2017). Problematika Pembelajaran PAI di SMKN 1 Turen. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 75. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(1).648
Suwendra, I. Wayan, 2018. Metodelogi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, dan Keagamaan. Bali: Nilacakra.
Syakhs, Abdul Aziz Asy Syakhs. 2001. Kelembanan dalam Belajar dan Cara Penanggulannya. Jakarta: Gema Insani.
Zamana, M. dan S. R. (2018). Kretivitas Guru dalam Penerapan Metode Pembelajaran Al-Qur’an Hadis di MIN Rukoh Banda ACEH. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 222.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.