The Role of Parenting Patterns in Developing Children's Leadership

Abstract View: 35, PDF Download: 22

Authors

  • Gaga Erlangga Universitas Muhammadiyah Malang
  • Shokhibul Arifin Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Asrori Asrori Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.32665/alulya.v10i1.3533

Keywords:

Child Leadership, Parenting Style, Parents

Abstract

This study aims to examine the influence of parenting patterns on leadership development in children. Leadership in children is an essential aspect in the development of individual children, which is influenced by various factors, one of which is parenting patterns. Baumrind, Maccoby & Martin's theory of parenting styles is used as an analytical framework. The research method used is qualitative with a case study approach. Data collection was carried out through in-depth interviews with children and parents. The study results showed that authoritative parenting patterns positively correlate with the development of prosocial leadership in children, characterized by the ability to make decisions, effective communication, cooperation, recreation, and innovation. Conversely, authoritarian and permissive parenting patterns tend to inhibit optimal leadership development. These findings support Baumrind's theory that authoritative parenting is the most effective parenting style in supporting children's social and emotional development. The implication of this study is that parents should apply consistent, warm parenting patterns and provide clear boundaries to support children's leadership development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi Hermawan, Dedi Saputra, Dian Nur fadhilah, Eva Sulistia Pratiwi, Ina Rakhma, Indah Herlina Farid, Luaiasna, & Yulia Kristiana. (2024). Kegiatan Menumbuhkan Jiwa Kepemimpinan Pada Anak Melalui Edukasi Digital Di Yayasan Domyadhu Lebak Bulus.

Adpriyadi, A., & Sudarto, S. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dalam Pengembangan Potensi Diri Dan Karakter Anak Usia Dini. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(1), 26–38. https://doi.org/10.31932/ve.v11i1.572

Alfatia, A. (2023). Peran Orang Tua Sebagai Pendidik Anak Dalam Keluarga. https://kbbi.web.id/orang-tua

Ambariani, A., & Rakimahwati, R. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orangtua terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6065–6073. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4326

Amri, F., Riva, H., & Nugraheni. (2021). Pengembangan Pendidikan Karkter di SMA Islam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 15(1), 38–48.

Anisah, A. S. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. www.journal.uniga.ac.id

Anwar, Y. (2022). Pendidikan Kecerdasan Spiritual dan Emosional dalam Meningkatkan Akhlaqul Karimah Perspektif Ahmad Amin dan Al-Ghazali. Ihtirom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, I(1), 62–74.

Arista, R. N. (2019). Konsep Pendidikan Menurut Al-Ghazali dan Relevansinya dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Tawadhu, 3(2), 883–892.

Ayun, Q. (2024). Pola Asuh Orang Tua Dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuk Kepribadian Anak.

Azzahra, A. A., Shamhah, H., Kowara, N. P., & Santoso, M. B. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Mental Remaja (Vol. 2, Issue 3).

Basuki, K. H. (2020). Pengaruh Kecerdasan Spiritual dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 120–133. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i2.332

Binti, Y. P., & Chasanah, U. (2021). Solusi Terhadap Problematika PAI di Sekolah: Proses Pembelajaran. 1(1). https://doi.org/10.14421/hjie.11-07

Budiana, I. (2021). Peran Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Bagi Generasi Digital Native. Istighna, 4(1), 57–75.

Chomsatul Farida, M., Laia, U., & Sanja, R. (2024). Kompetensi Spiritual Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Meningkatan Pertumbuhan Iman Siswa. In | Inculco Journal of Christian Education (Vol. 4, Issue 1).

Ciptaning Tyas, Y., Roehatul Jannah, M., Pratiwi, M., & Setiawaty, R. (2022). Seminar Nasional LPPM UMMAT Peranan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter pada Anak Usia Sekolah Dasar.

Dengah, J. I. (2022). Studi Tentang Pola Asuh Orang Tua Dalam Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Desember, 2022(23), 635–643. https://doi.org/10.5281/zenodo.7432011

Dwi, N., Fauziah, N., & Umam, N. K. (2023). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kedisplinan Siswa Dalam Pembelajaran. Indonesian Journal of Elementary Education, 5(1). http://jurnal.umt.ac.id/index.php/IJOEE

Dzofir, M. (2020). Pendidikan Nilai dalam Pembelajaran PAI dan Implikasinya terhadap Perkembangan Moral Siswa (Studi Kasus di SMA I Bae Kudus). JURNAL PENELITIAN, 14(1), 77. https://doi.org/10.21043/jp.v14i1.7401

Eka Sapti Cahyaningrum. (2023). Mengembangkan Kreativitas Kepemimpinan Dalam Pengelolaan Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Faizin, F., Farisi, Y. Al, & Wafi, A. (2021). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Penguatan Kecerdasan Spiritual Di Sekolah. MANAGERE : Indonesian Journal of Educational Management, 3(1), 85–95. https://doi.org/10.52627/ijeam.v3i1.126

Faridha, A. (2022). Menumbuhkan Sikap Kepemimpinan pada Generasi Muda Khususnya Sekolah Dasar Melalui 7 Cara Efektif.

Fauziah, I., & Insitut. (2021). Penguatan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Melalui Pembelajaran Alquran Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Innovative, 8(1), 1–18.

Fitria Hanaris. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi dan Pendekatan yang Efektif. 1(1). https://altinriset.com/journal/index.php/jkpp

Hamdi, M. M., Yusuf, M., & Jawhari, A. J. (2023). Manajemen Pendidikan Karakter. 9(1).

Harbeng Masni. (2017). Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua terhadapPengembangan Potensi Diri dan Kreativitas Siswa.

Hasanah, A., Saeful Anwar, & Munggaran, N. A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Peningkatan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Thoriquna: Jurnal Pendidikan Ilam, 3.

Hendra Heng, P., Soetikno, N., & Fahditia, A. (2020). Peranan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kualitas Hidup Remaja Perkotaan. Versi Cetak), 4(2), 550–561. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v4i2.6599

Hendri. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Konsep Diri Pada Anak.

Henny Sri Rantauwati. (2024). Pengembangan Karakter Siswa Sd Melalui Bermain Peran.

Holifatuz Zahro, N., Victor Febrianto, M., & Abdurachman Saleh Situbondo, U. (2022). Pola Asuh Orang Tua Dan Dampaknya Pada Anak Parenting Styles And Their Impacts On Children. In JURNAL PENGABDIAN (Vol. 1). Online.

Husen Waedoloh, Hieronymus Purwanta, & Suryo Ediyono. (2021). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efektif. https://jurnal.uns.ac.id/shes

Jastisia Jasmin, K., Rizqi Amali, M., Nashwa Aginza, L., Zahra Rizqitta Sulaiman, S., Agil Ferdhina, F., & Abdan Maulaana Effendie, D. (2023). Pengaruh Perkembangan Teknologi Di Era Globalisasi Dan Peran Pendidikan Terhadap Degradasi Moral Pada Remaja. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 3(2), 7. https://doi.org/10.53363/bureau.v3i2.299

Lailatul, N., Stai, F., & Tuban, A. H. (2017). Peran Orang Tua dalam Membentuk Akhlak Anak Sejak Dini (Vol. 1, Issue 2).

Lelo, K., & Natalia Liutani, D. (2023). Peran Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak. 10(1), 74–83. https://doi.org/10.23887/paud.v10i1

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90.

Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Anak (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kbi Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). https://doi.org/10.24853/yby.3.2.16-122

Maulana. (2022). Pengaruh Teknologi Terhadap Pendidikan Di Era Globalisasi. 2, 2022. http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/skula

Maulana, T. (2020). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Kompetensi Professional Guru PAI (Studi Penelitian Di MA Baabussalaam Kota Bandung). https://doi.org/10.24853/tahdzibi.4.1.55-66

Meila Weeke Alfulana, Mochammad Fikri Alby Rapsjani, & Ahmad Fauzi. (2021). Kepemimpinan Membentuk Karakter Dalam Pendidikan.

Muaz, Alawi, D., Ruswandi, U., & Arif, B. S. (2023). Urgensi Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(1), 574–582. https://doi.org/10.56672/attadris.v2i2.69

Mulasi, S., & Saputra, F. (2019). Problematika Pembelajaran PAI pada Madrasah Tsanawiyah di Wilayah Barat Selatan Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 18(2), 269–281.

Munadir, A. (2020). Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural. FIP IKIP PGRI Wates Yogyakarta, 282.

Munirah, Amiruddin, A., & Mumtahanah. (2023). Peranan Akhlaq dalam Pembentukan Kepribadian Muslim. Iqra: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 3.

Muntatsiroh, A., & Hendriani, S. (2024). Tipe-Tipe Kepemimpinan Dan Teori Kepemimpinan Dalam Suatu Organisasi (Vol. 4, Issue 2).

Muslimah, M. (2024). Investigating Islamic Religious Education Teacher Beliefs Toward Multimedia Learning. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 19(1), 23. https://doi.org/10.21043/edukasia.v19i1.25952

Nofmiyati, N., Miftahuddin, M., & Zatrahadi, M. F. (2023). Analisis Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam: Analisis Studi Literatur. Jurnal Administrasi Pendidikan Dan Konseling Pendidikan, 4(1), 7–18.

Novita, J. B., Asrori, A., & Rusman, R. (2022). Implementasi Strategi Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Muhammmdiyah 2 Sangkapura. Tadrib, 8(1), 11–34. https://doi.org/10.19109/tadrib.v8i1.11232

Omeri, N. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 161. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i3.6156

Pradipta, D., Mulyadi, S., & Rahman, T. (2021). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. In Desember (Vol. 5, Issue 2).

Rantesalu, S. B. (2020). Pemberlakuan Kurikulum Berbasis Nilai dan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Kecerdasan Spiritual Siswa SMA Negeri Di Tana Toraja. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2), 214–229. https://doi.org/10.34307/b.v3i2.152

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah, 17(33), 81–95.

Rodiyana, R., & Puspitasari, W. D. (2019). Menumbuhkan Kepemimpinan Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 188.

Rony, R., & Jariyah, S. A. (2020). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 79–100. https://doi.org/10.31538/tijie.v1i1.18

Rozalena, & Muhammad Kristiawan. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Paud Dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini (Vol. 2, Issue 1).

Rusdin. (2022). Pendidikan dan Pelatihan Sebagai Sarana Peningkatan Kompetensi Guru di SMP Negeri 02 Linggang Bigung.

Sahidin, L., Rahimi, R., & Sumiati. (2022). Problematika dan Solusi Pendidikan Islam Kontemporer. Iqra: Jurnal Pendidikan Islam, 02(01), 64–76. https://doi.org/10.26618

Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan Bandung. https://core.ac.uk/download/pdf/228075212.pdf

Samad, S. A. A., Munawwarah, S., Saiful, R., HR, S., & Ilyas, I. (2024). Islamic Education Approaches To Stunting Prevention And Child Protection. Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.15575/jpi.v0i0.38432

Siti Rohmah Kurniasih, Erni Haryanti, & A. Heris Hermawan. (2023). Integrasi Ilmu dan Iman dalam Kurikulum: Studi Kasus pada Sekolah Dasar Islam Terpadu. Desclée de Brouwer.

Sumarni, S. (2022). Peran orang tua dalam mengoptimalkan perkembangan sosial anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 171–180.

Sundari, A., Masturoh, S., & Sianturi, R. (2023). Harmoni Pendidikan Anak Usia Dini : Menjalin Kepemimpinan Kolaboratif Antar Semua Steakholder Di TK Kartika. Jurnal PENA PAUD, 4(2), 25–36. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/penapaud/index

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2020). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. At-Ta’dib, 10(2), 362–381. https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/view/460

Takwil, M. (2020). Kepemimpinan Pendidikan Islam dalam Pemikiran Al-Ghazali. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 196–209. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v4i2.175

Tanjung, N., Adawiyah, H., Nurfadilah, S., & Puta, A. (2023). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Sikap Kepemimpinan Pada Anak Usia Dini Di Tk (Vol. 1, Issue 1). http://ejurnalnurmagemilang.com/

Tsaniyatus Sa’diyah. (2022). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. KASTA : Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya Dan Terapan, 2(3), 148–159. https://doi.org/10.58218/kasta.v2i3.408

Wulan Dari, S., Pradinata Putra, V., & Hasri, S. (2023). Dinamika Kepemimpinan dalam Organisasi: Sebuah Analisis Komprehensif Mengenai Tipologi, Gaya, dan Peran Kepemimpinan dalam Meningkatkan Keberlanjutan Organisasi. In Jurnal Kependidikan (Vol. 12, Issue 4). https://jurnaldidaktika.org

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Erlangga, G., Arifin, S., & Asrori, A. (2025). The Role of Parenting Patterns in Developing Children’s Leadership . Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 150–175. https://doi.org/10.32665/alulya.v10i1.3533
Abstract View: 35, PDF Download: 22