EDUKASI PERMAINAN JAMURAN DALAM STIMULASI PERKEMBANGAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI
Abstract View: 159, PDF Download: 336DOI:
https://doi.org/10.32665/alaufa.v3i2.1204Keywords:
Fungi game, stimulant development, early childhoodAbstract
In realizing the development of abilities in children, an effort is needed to meet their success. Success must be due to a plan or strategy, where this will not be far from the educational program that runs the learning process. Especially in early childhood who are still happy with playing, knowledge and insight need to build to go to the next level. This results in the development of children needing a fun learning model and using a play system. From this, this article will discuss the education of mushroom games in the development of emotional stimulants for early childhood to be a stimulant device in the emotional development of early childhood. Where in collecting data the researchers used the research method of the literature study method, which in the end the various literature studies were analyzed and concluded by the purpose of writing this article.
References
Amalia Zulfa Junikasari, Permainan Anak Tradisional Jamuran Sebagai Ide Dasar Penciptaan Hiasan Dinding Tekhnik Dasar: Jakarta :Gramedia
Anny Berlian Ferynanda Sibuea. Pemanfaatan Permainan Tradisional Untuk Kegiatan Pembelajaran. Jakarta : Media Masa .
Ariyanti, T. (2016 ). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar Volume 8, No 1.
Atabik, Ahmad. 2014. Pendidikan Dan Pengembangan Potensi Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan, Vol. 2 | No. 1.
Ayuningsih, D. (2010). Psikologi Perkembangan Anak. Yogyakarta: Pustaka Larasati.
E. B. Hurlock. (1995). Perkembangan Anak (I). Erlangga.
Edjasaputra, M. S. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan Untuk Pendidikan Usia Dini. Grasindo
Eka Nugrahastuti, Endah Puspitaningtyas, Mega Puspitasari, Moh. Salimi, Nilai-Nilai Karakter Pada PermainanTradisional, Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean. Vol, 1. No 2(2017).
Falah, A. (2015). Studi Analisis Aspek-Aspek Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SDN 01 Karangmalang Gebog Kudus. Elementary Vol. 3 No. 1.
Hakim, A. N. (2015). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Kemampuan Sosial Anak Usia Dini 4-5 Tahun. Journal Paud Teratai, Vol.4, No.2 .
Laksono, B. A. (2018). The Community Empowerment Through Social and. Jurnal Pendidikan Humaniora , 6 (3).
Mawaddah, Ayyu, Made Sulastri, Mutiara Magta.(2015). Penerapan Metode Demonstrasi Dengan Permainan Tradisional Jamuran Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksa, Volume 3 No.1.
Munawaroh, H. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Dengan Permainan Tradisional Engklek Sebagai Sarana Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Volume 1 Issue 2 .
Sari, M. d. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. . Natural Science Vol 6 No. 1.
Ulya a Latifah dan Chandra Dewi Sagala, Upaya Meningkatkan Interaksi Sosial Melalui Permainan Tradisional Jamuran Pada Anak Kelompok B TK Kuncup Sari Semarang Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian PAUDIA. Vol.3 No.1, Oktober 2014, hal.120 2
Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Buletin Psikologi, Volume 23, No. 02.
Khoiruddin, M. A. (2018). Perkembangan Anak Ditinjau Dari Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Pemikiran Keislaman, Volume 29, No. 2.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, Volume 3 No. 1,
Siregar, SL., Subiantoro. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kemampuan Sosial Emosioal Anak Usia Dini. Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 18 No. 1.
Mbelo, FH., MA. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Pada Permainan TradisionaL. Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 1 No. 1.