Penerapan Model Snowball Throwing dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas V di MI NU Miftahul Huda 01 Karangmalang

Abstract View: 326, PDF Download: 315

Authors

  • Khalimatul A'isah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus
  • Amalia Khamidah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus
  • Eva Luthfi Fakhru Ahsani Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kudus

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1275

Keywords:

Model Snowball Throwing, Keaktifan Siswa., IPS

Abstract

The main problem of this research is the learning process that still uses the lecture method in social studies learning at MI NU Miftahul Huda 01 Karangmalang, Gebog District, Kudus Regency, Central Java so that it influences student activity.  This study aims to apply the Snowball Throwing model to social studies learning about the Indonesian Community's Economic Business for class V at MI NU Miftahul Huda 01 Karangmalang.  Classroom Action Research (CAR) was carried out in two cycles.  The research model uses the Kemmis & MC Taggart research model which consists of four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting.  The subjects in this study were class V for the 2022/2023 academic year with a total of 31 students.  Data collection techniques through observation, interviews, and documentation.  The type of data used is qualitative data.  The results showed that the application of the Snowball Throwing learning model could increase student activity.  The increase occurred in each cycle experiencing an increase of 60.08% in cycle I. In cycle II students were very active in increasing an average of 93.33%.  This proves that the Snowball Throwing learning model can increase social studies learning activity at MI NU Miftahul Huda 01 Karangmalang Class V for the 2022/2023 academic year.

References

Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogia, 1(1), 95.

Andi. (2016). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing. Jurnal TadrisMatematika., 9(1), 61–74.

Ani Widayati. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. JURNAL PENDIDIKAN AKUNTANSI INDONESIA Vol. VI No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 PENELITIAN, VI(1), 87–93. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpakun/article/view/1793

Astuti, P. (2018). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajran Snowball Throwing pada Tema 3 Siswa Kelas IV SDN 1 Palas Jaya Kabupaten Lampung Selatan.

Faniastuti. (2019). Hubungan Motivasi Belajardan Keaktifan Siswa dengan Hasil Belajar IPS Kelas V SD Negeri Gugus Sunan Ampel Kecamatan Demak Kabupaten Demak. Jurnal Pendidikan.

Fuah, L. A. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Tematik Tema Makanan Sehat dan Bergizi pada Siswa Kelas IV MIN Manggarwetan Kecamatan Godong Kabupaten Grobongan.

Hilda, L. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Tauhid pada Mata Pelajaran Sains di SD IT Bunayya Padangsidimpuan. Jurnal Tazkir, 01(02), 20.

Jami Ahmad Badawi, Ratih Purnama Pertiwi, & Sri Enggar Kencana Dewi. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Air (Auditory, Intellectualy, Repetition) Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika Pada Siswa Kelas IV SDN Nusa Tenggara. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2). https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.322

Karim, N. F. A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA MelaluiModel Pembelajaran Snowball Throwing Dengan Terapan Gerhana(Gerak Harmoni Bertanya) Pada Siswa Kelas VI SDN 57 kota Ternate. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar Kemdikbud, 3(2).

Laili, Q., Mukhlisah, I., & Widoyo, A. F. (2022). Penerapan Metode Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Belajar Fikih BAB Sholat Idain Kelas IV MI Sudirman Dukuh Ngargoyoso Karanganyar Tahun 2021/2022. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(1), 17–24. http://bajangjournal.com/index.php/JCI

Mariyaningsih, N., & Hidayanti, M. (2018). Bukan Kelas Biasa; Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-Kelas Inspiratif. CV Kekata Group.

Masria, A. (2021). Pengaruh Model Snowball Throwing Dan Minat Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2). https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.377

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial. Samudra Biru.

Putri, F. E., Amelia, F., & Gusmania, Y. (2019). Hubungan Antara Gaya Belajar dan Keaktifan Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 83. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.406

Ramadhanty, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Snowball Throwing Mata Pelajaran IPS Materi Keunikan Daerah di Kelas IV MIN 4 Kota Medan.

Rilfa Indah Rhadita, Wahyu Nugroho, & Angga Setiawan. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan “Kuba-Kusa” Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2). https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.538

Sinar. (2018). Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Siswa. CV Budi Utama.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Prenada Media Group.

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 77-90.

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Suttrisno, S., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 718-729.

Suttrisno, S., Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 52-60.

Syahputra, E. (2020). Snowball Throwing Tingkatkan Minat dan Hasil Belajar. Haura Publishing.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1(2).

Downloads

Published

02-02-2023

How to Cite

A’isah, K., Khamidah, A., & Ahsani, E. L. F. (2023). Penerapan Model Snowball Throwing dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas V di MI NU Miftahul Huda 01 Karangmalang. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 35–43. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1275
Abstract View: 326, PDF Download: 315