Pengembangan Media Diorama Sains Pada Materi Rantai Makanan Kelas V Sekolah Dasar Negeri Ellak Laok IV

Abstract View: 1725, PDF Download: 1122

Authors

  • Nurin Fardiana Universitas Wiraraja
  • Tita Tanjung Sari Universitas Wiraraja
  • Kadarisman Universitas Wiraraja

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1331

Keywords:

Media, Diorama Sains, Rantai Makanan

Abstract

This study is developmental research that aims to determine how the use of science diorama media on food chain material Class V SDN Ellak Laok IV and find out how students respond to this research. Subjects in this study are students of Grade V SDN Ellak Laok IV with a total of 6 students. Data collection techniques in this study in the form of preliminary observations, and questionnaires/questionnaires. The procedures of this research are (1) potential and problems; (2) collecting information; (3) Product Design; (4) design validation; (5) design improvement; (6) product testing (7) product revision. The results of product validation include Media Design Validation with a percentage of assessment of 94% with criteria once and without revision, while the material validation with a percentage of assessment of 96% with criteria once and without revision. The results of the assessment of students ' response to the development of media diorama science categories were very good. This is evidenced by the value of the results of the student response questionnaire with an assessment of 95% and very good criteria. So that the development of Science diorama media is worthy of use as a learning medium. The results of data analysis in the form of Shiva's response to this development by 95%. So it can be concluded that the response of students to the development of science diorama media on food chain material of Class V SDN Ellak Laok IV is very good.

References

Amalia, M. D., Agustini, F., & Sulianto, J. (2018). Pengembangan Media Diorama Pada Pembelajaran Tematik Terintegrasi Tema Indahnya Negeriku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Paedagogia, 20(2).

Aprilia, H., & Putri, L. I. (2020). Penggunaan Media Diorama: Solusi Pembelajaran Matematika Materi Skala Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Jenjang Dasar. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2).

Asi, N. G., Madina, R., & Usman, I. (2020). Pengembangan Modul Kecerdasan Spiritual Sebagai Media Layanan Bimbingan Dan Konseling Pribadi Pada Siswa. Jambura Guidance And Counseling Journal, 1(2).

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1).

Hasanah, A., & Muryanti, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Diorama terhadap Perkembangan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(2).

Izza, E. N., & Wijayanti, A. (2017). Pengembangan Media Biyas Mata Pelajaran Ipa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1).

Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1).

Nurmadiah, N. (2016). Media Pendidikan. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.109

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 77-90.

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Suttrisno, S., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 718-729.

Suttrisno, S., Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 52-60.

Suttrisno, S., & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka/Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. Al-Mudarris: Journal Of Education, 5(1), 30-44.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).

Yusuf, M., Sihkabuden, S., & Praherdhiono, H. (2019). Pembelajaran Model Project-Based Teaching Practices Berbantuan Web Pada Materi Perencanaan Dan Pemutakhiran Jaringan. Jinotep (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(1).

Downloads

Published

02-02-2023

How to Cite

Fardiana, N., Sari, T. T., & Kadarisman. (2023). Pengembangan Media Diorama Sains Pada Materi Rantai Makanan Kelas V Sekolah Dasar Negeri Ellak Laok IV. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 44–53. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1331
Abstract View: 1725, PDF Download: 1122