Strategi Guru Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 15 Pagaruyung

Abstract View: 295, PDF Download: 492

Authors

  • Soniah Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
  • Safrizal Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
  • Elda Herlina Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1342

Keywords:

Strategi Guru, Meningkatkan, Kemampuan Membaca

Abstract

The historical past of this research is one of the trainer's strategies to improve simple college students' studying capabilities. This takes a look at ambitions to explain the trainer's approach to enhancing students' reading talents. This form of research is a qualitative description. The informants in this examination were school principals and teachers at faculty. the important thing instrument itself is the researcher himself when the implementation is assisted with the aid of interview publications, commentary sheets, and tape recorders. facts series is finished by way of interviews, observation, and documentation. records evaluation changed into carried out using the Miles and Huberman model along with facts discount, records show, and additionally conclusions. The validity of the facts with records triangulation techniques. The consequences of the research display that the strategies used to enhance studying abilities are by using studying literacy, spelling methods, and good-sized analyzing. therefore it could be concluded that this use can enhance analyzing abilities.

References

Bakari, R. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca untuk Siswa Kelas I MIS Muhammadiyah Wawonasa Manado. Journal of Elementary Educational Research, 1(1), 34-39.

Destian, I. H. (2021). Strategi dan Tantangan Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 3.1(1), 336–347.

Magdalena, I., Ramadanti, S., & Siregar, E. R. (2021). Strategi Keterampilan Membaca Dalam Tujuan Instruksional Khusus Kelas 3 di Sekolah Dasar Negeri Buaran Jati 2 Kecamatan Sukadiri. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Dasar, 1(1), 164–175. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/arzusin

Meliza, Adnan, & Safiah, I. (2016). Strategi Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelas Rendah Gugus Inti Kecamatan Peudada Kabupaten Bireuen. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 26–36.

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2605

Nang Suarni1, Taufina2, A. Z. U. (2020). LITERASI MEMBACA UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER POSITIF SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal BASICEDU, 3(4), 1014–1021.

Piliandini, Y. (2022). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Model CIRC pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8886–8896.

Putra, D., Musthafa, B., & Wirza, Y. (2019). Program Membaca Ekstensif: Meningkatkan Motivasi Membaca Siswa (Dondian Putra) Program Membaca Ekstensif: Meningkatkan Motivasi Membaca Siswa Extensive Reading Program: Increase the Students’ Reading Motivation. Jurnal Penelitain Pendidikan , 19(3), 322–333.

Putri, Indah Surya, Arief, D. & A. D. A. (2020). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Lingkungan Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas Iv Sd. Open Journal Systems, 14(10), 3307–3316.

Rokayah, I. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata Dengan Menggunakan Metode Mengeja Suku Kata Dan Permainan Kartu. 1(1), 35–46.

Safrizal, Zaroha, L., & Yulia, R. (2020). Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar di Sekolah Adiwiyata (Studi Deksriptif di SD Adiwiyata X Kota Padang). Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 215. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9987

Sari, Elia, I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 74–82. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.847

Sari, D. P., & Safrizal. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Strategi Think, Predict, Read, Connect untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. el-Ibtidaiy:Journal of Primary Education, 4(2), 178. https://doi.org/10.24014/ejpe.v4i2.13822

Selmedani, S., Septiana, V. W., & Lasari, Y. L. (2021). Penggunaan Model Sq3R Untuk Meningkatan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik Kelas Iv Sd. Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat, 4(1), 55–66. https://doi.org/10.31869/jkpu.v4i1.2657

Suryana, D., Yulia, R., & Safrizal. (2021). Model of Questioning Skill Teacher for Developing Critical Thinking Skill in Early Childhood Education in West Sumatra, Indonesia. Educational Sciences: Theory and Practice, 21(2), 101–114. https://doi.org/10.12738/jestp.20212.007

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Suttrisno, S., Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 52-60.

Suttrisno, S., & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka/Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. Al-Mudarris: Journal Of Education, 5(1), 30-44.

Yulia Nurul Mahruzah, & Suttrisno. (2022). Keterampilan Bertanya dengan Pembelajaran PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, and Review). Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 258–265. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.514

Zahrani, D., Istiningsih, S., & Nurwahidah. (2022). Strategi Menumbuhkan Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 2(1), 106–111.

Downloads

Published

02-02-2023

How to Cite

Soniah, Safrizal, & Herlina, E. (2023). Strategi Guru Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 15 Pagaruyung. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 54–65. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.1342
Abstract View: 295, PDF Download: 492