Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Perspektif Sosiologi Pendidikan

Abstract View: 268, PDF Download: 254

Authors

  • Muhammad Yasin STAI Sangatta Kutai Timur

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1718

Keywords:

dinamis, pelaksanaan pembelajaran tatap muka terbatas, perspektif sosiologi pendidikan

Abstract

Implementation of Limited Face-to-Face Learning (PTMT) refers to policies in several countries, including Indonesia, as a response to the COVID-19 pandemic. In the midst of a pandemic, education that was previously carried out entirely face-to-face in schools has been changed to distance learning or daring to reduce the spread of the virus. The purpose of this study is to describe face-to-face learning at Muhammadiyah 2 North Sangatta Elementary School and how teachers and principals implement limited face-to-face learning. This study uses a descriptive approach with qualitative research methods with the aim of observing more closely at natural objects. The descriptive method is a method that focuses on a group of people, conditions, an object and an event in the present. The results of the research are that the Muhammadiyah 2 Elementary School implements limited face-to-face learning carried out systematically, where the school principal and the Elementary School have implemented limited face-to-face learning, where the teaching and learning process in class, protective material is condensed and only with a chart scheme or by way of mapping so that it is easy absorbed by students, then for direct supervision of school principals and from primary and secondary education under the Muhammadiyah Islamic organization, and then structured and measurable evaluation.

References

Arianti, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134.

Astuti, I. (2022). Kepemimpinan pembelajaran sekolah inklusi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

AZIS, M. A. (2022). Strategi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Santri Di Pondok Pesantren Nurul Azhar Sampung. IAIN Ponorogo.

Bainus, A., & Rachman, J. B. (2020). Pandemi Penyakit Menular (Covid-19) Hubungan Internasional. Intermestic: Journal of International Studies, 4(2), 111–123.

Daulay, N. (2015). Pengantar Psikologi dan Pandangan Al-Qur’an Tentang Psikologi. Jakarta: Kencana.

Dini, J. P. A. U. (2022). Eksplorasi Penerapan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas pada Jenjang PAUD di Masa Kebiasaan Baru. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1846–1858.

Gunawan Nachrawi, S. H. (2021). Bumn Sebagai Usaha Pemerintah Menuju Kesejahteraan Rakyat: Tinjauan Filosofis, Sosiologis, Politis dan Yuridis. Bandung: CV Cendekia Press.

Hidayat, R., Siswanto, A., & Muljadi, I. M. (2018). Kurikulum Berbasis Keagamaan dalam Perspektif Sosiologi.

Krismawati, K. (2021). Upaya Guru Untuk Mengembangkan Sikap Belajar Mandiri Siswa Pada Pembelajan Tematik Di Masa Pandemi Covid-19 Sdn Singgahan 01 Kecamatan Kebonsari Madiun Semester Genap. IAIN Ponorogo.

Luthfi, A. N. (2021). Nanos gigantum humeris insidentes: Sebelum Meneliti Susunlah Bibliografi Beranotasi dan Kajian Pustaka.

Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan perhatian orang tua terhadap hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(1), 122–129.

Maspupah, P. (2021). Dinamika sosial sistem pembelajaran daring Di Tengah Wabah Pandemi Covid-19: Penelitian di Sekolah Dasar Negeri 1 Linggasari Kecamatan Darangdan Kabupaten Purwakarta. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mubarok, R. (2022a). Guru Sebagai Pemimpin di Dalam Kelas Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT). Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(01), 19–32. https://doi.org/https://doi.org/10.24967/esp.v2i01.1524

Mubarok, R. (2022b). Manajemen Lembaga Pendidikan dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–9.

Mubarok, R. (2022c). Perencanaan Pembelajaran Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Madrasah Ibtidaiyah. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 15–31. https://doi.org/https://doi.org/10.36835/au.v4i01.1096

Mustakim, M., Ishomuddin, I., Winarjo, W., & Khozin, K. (2020). Konstruksi Kepemimpinanan Atas Tradisi Giri Kedaton Sebagai Identitas Sosial Budaya Masyarakat Kabupaten Gresik. Media Komunikasi FPIPS, 19(1), 11–27.

Nur Khoiri, & Penelitian, B. J. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Ragam, Model Dan Pendekatan.

Powa, N. W., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Analisis Persetujuan Orang Tua Terhadap Rencana Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Smk Santa Maria Jakarta. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 100–111.

Rahayu, S. H. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Menangkap Makna Teks Eksposisi Analitis Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Budaya Literasi Pada Peserta Didik Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 11 Jakarta Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. El Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 25–35.

Septiawan, R. R. (2019). Pengaruh Regulasi Emosi Dan Penyesuaian Sosial Terhadap Kenakalan Remaja Pada Siswa Smp Negeri 1 Pageruyung Kendal Tahun Ajaran 2018/2019. Semarang: Unnes.

Sodikin, A., & Suhartono, S. (2022). Pola Penerapan Disiplin Adaptasi Kebiasaan Baru Peserta Didik di MI Subulussalam Sriwangi, Kec. Semendawai Suku III, Kab. OKU Timur. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 4(1), 62–72.

Sugiyono, D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualititatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 13–31.

Yasin, M. (2022a). Pelaksanaan Manajemen Kurikulum Pesantren Dalam Membentuk Karakter Mandiri Santri. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 72–79.

Yasin, M. (2022b). Principal’s Leadership Style in Facing the Modern World from the Educational Sociology Perspective at State Elementary School 007 Sangatta Utara. Al Hikmah: Journal of Education, 3(1), 15–28. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.54168/ahje.v3i1.61

Downloads

Published

08-08-2023

How to Cite

Yasin, M. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Perspektif Sosiologi Pendidikan. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 106–117. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1718
Abstract View: 268, PDF Download: 254