Implementasi Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Pada Materi Magnet Kelas VI MI Nurul Ulum Sidomukti
Abstract View: 120, PDF Download: 131DOI:
https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1831Keywords:
NHT, Magnet, Model PembelajaranAbstract
The purpose of this research is to describe how an implementation of the Numbered Head Together (NHT) learning model in the magnetic material procedure for students in class VI MI. Nurul Ulum Sidomukti. Research being carried out at this time uses the library method where the method originates from journals, books, or others. The subjects used in the study were students of class VI MI. Nurul Ulum Sidomukti, totaling 25 students. The analysis used in this research is using content analysis where the analysis is carried out by an in-depth study that is related to the content of written and printed news in the media. The results of this study revealed that the Numbered Head Together learning model in class VI MI magnetic materials. Nurul Ulum Sidomukti has been running quite well and has experienced an increase in understanding of learning material. This activity is carried out because there is an implementation in learning, namely there are four stages in the Numbered Head Together learning model including numbering, asking a question, thinking in groups, and sharing answers.
References
Aini, N., Al Muhdhar, M. H. I., Rochman, F., Sumberartha, I. W., Wardhani, W., & Mardiyanti, L. (2021). Analisis Tingkat Literasi Lingkungan Siswa Pada Muatan Lokal Pendidikan Linkungan Hidup. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 40. https://doi.org/10.17977/um052v12i1p40-44
Ardin. (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika Realistik Setting Kooperatif Tipe NHT dapat Menjadi Solusi dari Permasalahan dalam Pembelajaran Matematika di Kelas X SMAN 1 Kulisusu. In Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Arini, J. (2017). Penerapan Model Pembelajaran NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III. Journal Of Education Action Research, 1(3), 240–250.
Aziz, R., Sidik, N. A. H., Trimansyah, T., Khasanah, N., & Yulia, N. M. (2020). Model Suasana Kelas yang Mensejahterakan Siswa Tingkat Pendidikan Dasar. Mediapsi, 6(2), 94–101. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2020.006.02.3
Darmadi. (2017). Pengembangan Model Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Drajat. (2009). Fisika Untuk SMA/MA Kelas XII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Endang, M. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Fauzi, I. (2019). Etika Profesi Keguruan. Jember: IAIN Jember Press.
Fithriyah, D. N., Yulia, N. M., Amreta, M. Y., Utami, S. A., Guru, P., Ibtidaiyah, M., … Sunan, U. (2023). PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER KOMUNIKATIF MELALUI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10, 421–429.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Kurniawan, Y. (2019). Inovasi Pembelajaran Model dan Metode Pembelajaran Bagi Guru. Surakarta: CV Kekata Group.
Lepini, P., Kadek Novi., L. M. S., & Sudaramawan, G. A. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SD (Vol. 5). Jurnal Penelitiian Dan Pengembnangan Pendidiikan.
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. In Nizmania Learning Center.
Nurul Mahruzah Yulia, & Suttrisno. (2022). Keterampilan Bertanya dengan Pembelajaran PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, and Review). Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 258–265. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.514
Nurul Mahruzah Yulia, Suttrisno, Zumrotus Sa’diyah, & Durrotun Ni’mah. (2023). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 429–441. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1204
Pratiwi, F., Harahap, R., & Nurbaiti. (1013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Menggunakan Model Numbered head Together (NHT) Materi Sumber Energi Pada Siswa Kelas IV SDN 200107/10 Padangsidimpuan (Vol. 3, pp. 409–419,). Vol. 3, pp. 409–419,.
Roin, U. dan T. M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball ThrowingTerhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas IVMadrasah Ibtidaiyah Nurul Hidayah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA, 3(1), 89–95.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudewiputri, P., & Dharma, A. (2021). Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 427–433,.
Suhana, C. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Pranamedia Group.
Suttrisno, S. D. N. I. P. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Ppkn Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division Plus di Madrasah Ibtidaiyah. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.30762/sittah.v4i1.550
Weilin, H., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi, M., … Akbari, Q. S. (2017). Materi pendukung literasi numerasi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Wijaya, A., Suryatin, B., & Salirawati, D. (2020). IPA Terpadu IX-B Untuk Sekolah Menengah Pertama dan MTs Kelas IX. Grasindo, 4(4).
Wiyoko, T., & Munfa’ati. (2022). Analisis Pelaksanaan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Muara Pendidikan, 7(2), 238–243,.
Zakirman, L., & Khairani. (2020). Implementasi Buku Ajar Berbasis Model Play-Think-Pair-Share (PTPS) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Materi Magnet Di SDN 20 Nan Sabaris. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan, 6(2), 36–41.
Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila. Direktorat Sekolah Dasar Dirjen PAUD. Jakarta: Dikdas Dan Dikmen Kementrian Pendidikan, Kebudayaan Riset Dan Teknologi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mu’tiqoh Izzatun Nadiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.