Penggunaan Media Puzzle Angka Dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak di SDN 101769 Tembung

Abstract View: 43, PDF (Bahasa Indonesia) Download: 53

Authors

  • Susanti Susanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Basri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zunidar Zunidar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v5i1.3433

Keywords:

Kemampuan Berhitung Permulaan, Media Puzzle Angka, Siswa Sekolah Dasar

Abstract

This research aims to describe the use of number puzzle media in developing early counting skills in first-grade students at SDN 101769 Tembung, as well as to describe the advantages and disadvantages of using number puzzle media in developing early counting skills in first-grade students at SDN 101769 Tembung. This type of research uses qualitative research with a descriptive method. The data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion drawing. Next, the technique for verifying data validity uses Triangulation Technique. From the research results, it shows that the use of number puzzle media for first-grade students at SDN 101769 Tembung, conducted gradually according to the correct procedures, has proven to be able to develop initial counting skills. The unique and attractive form of the number puzzle media is an advantage of the number puzzle media because it can develop children's enthusiasm and spirit in learning basic counting. The disadvantage of using number puzzle media is that the learning process with number puzzle media requires more time to complete, and the number puzzle media itself emphasizes the visual sense. (visual).

References

Agus Setiawan, A. C. (2020). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah. Rosiding Nasional Pendidikan , 1(1).

Ahmad Aly Syukron Aziz Al Mubarok, &. A. (2020). Kemampuan kognitif dalam mengurutkan angka melalui metode bermain puzzle angka. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 81-82.

Apriani, S. (2020). Uji Aktivitas Antioksidan Ekstrak Bunga Telang (Clitoria. Skripsi Sarjana, Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Sumatera.

Arifmiboy. (2019). Micro Teaching Model Tadaluring. Jawa Timur: WADE Group.

Basri, M. &. (2019). Pengaruh Metode Permainan Crossword Puzzle Terhadap Minat Siswa Kelas XI IPS Mata Pelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan dan Penelitian Sejarah, 7(6).

Fauzan, S. d. (2020). Microteaching di SD/MI. Jakarta: Kencana.

Hasan Baharun, d. (2020). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk meningkatkan kecerdasan anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1) 1385.

Hidayah, I. M. (2020). Mathematical Literacy in Discovery Learning with Scaffolding Strategy Reviewed from Self Efficacy. UJMER (Unnes Journal of Mathematics Education Research), 9(1), 44-51.

Maghfirah, S. (2020). Perkembangan Moral, Sosial, dan Spiritual Anak Usia. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Midya Yuli Amreta, A. S. (2021). Pengaruh Media Papinka terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan dan Pengurangan dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA). , Vol. 1, No.1, 22.

Nabila, N. (2022). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 360.

Natawidjaya, R. (1997). Alat Peraga dan Komunikasi Pendidikan. Jakarta: PT Bunda Karya.

Pebriana, P. H. (2020). Peningkatan kemampuan Berfikir Kritis dengan Mengguakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Kelas IV MI Al-Falah . Jurnal Pendidikan Dan, 2(2), 179-182.

Rahman, A. (2020). Pemanfaatan teknologi digital dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran di era baru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 102-110.

Sarama, J. C. (2014). Learning and teaching early math: The learning. trajectories approach. Routledge.

Sari, D. R. (2020). Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 5 (11).

Shoimah, R. N. (2020). Penggunaan media pembelajaran konkrit untuk meningkatkan aktifitas belajar dan pemahaman konsep pecahan mata pelajaran Matematika siswa kelas III MI Ma’arif Nu Sukodadi-Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 1-18.

Soleha, F. (2021). Sisingaan Dance Learning: Community Based Education In Subang District. Jurnal Pendidikan Tari, 2(1), 31.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatig, dan R&D,. Bandung: penerbit.

Susanti, Y. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 444.

Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8 (1), 77-90.

Published

02-02-2025

How to Cite

Susanti, S., Basri, M., & Zunidar, Z. (2025). Penggunaan Media Puzzle Angka Dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak di SDN 101769 Tembung. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 27–40. https://doi.org/10.32665/jurmia.v5i1.3433
Abstract View: 43, PDF (Bahasa Indonesia) Download: 53