Efektivitas Model Pembelajaran GQGA Dan ICM Terhadap Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Peserta Didik

Abstract View: 187, PDF Download: 156

Authors

  • Amral STIT Ibnu Khaldun Nunukan

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.502

Keywords:

Giving Question and Getting Answer, Index Card Match, Learning Independence, Learning Achievement

Abstract

This study aims to determine (1) whether the learning independence and learning achievement of students using the Giving Questions and Getting Answers (GQGA) learning model is better than the Index Card Match (ICM) learning model. (2) Is the learning model of Giving Questions and Getting Answers effective for class VIII students of SMP Muhammadiyah Nunukan? The data collection technique used is the method of documentation, observation, and tests. The research instrument was in the form of observation sheets and student achievement tests. The hypothesis test used was a multivariate test and continued with a separate univariate test. Based on the calculations, it can be concluded: (1) learning independence and learning achievement of students who are subjected to the Giving Question and Getting Answer learning model are better than learning independence and student achievement with the Index Card Match learning model. (2) learning with the Giving Question and Getting Answers learning model is effectively used for class VIII students of SMP Muhammadiyah Nunukan.

 

 

References

Amreta, M. Y. (2021). Pengaruh Media Papinka terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan dan Pengurangan dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. 1(1), 21–28.

Anwar. (2017). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) pada Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 2 Kajuara Kabupaten Bone.

Ardiansyah, M. F., & Yulia, N. M. (2022). Pelestarian Budaya Lokal Melalui Pembiasaan Bahasa Jawa Krama di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Mihnah: Jurnal Pendidikan Islam Dan Keguruan, 01(01), 68–88.

ASMAWADI, A. (2021). Fun Learning Melalui Media Whatsapp Pada Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.51878/elementary.v1i1.16

Asyhari, A. (2015). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91

Atmoko, B. T. (2018). Pengaruh Prestasi Belajar Mata Pelajaran Adaptif Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Produktif Peserta didik Jurusan Titl Smk Negeri 1 Magelang. Diakses Di Http://Journal.Uny.Ac.Id/Index.Php/Jpakun/Article/, 9(2).

Cresswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Dewi Niswatul Fithriyah, Suttrisno, Nurul Mahruzah Yulia, & Fiki Dzakiyyatul Aula. (2022). Dampak Pembelajaran Daring Selama Pandemic Terhadap Kemampuan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 173–180. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.275

Eprilia, L., Fatimah, S., & Koryati, D. (2018). Perbandingan Pengaruh Strategi Pembelajaran Index Card Match Dengan Giving Questions and Getting Answers Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 3 Tanjung Raja. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 5(1), 28–39. https://doi.org/10.36706/jp.v5i1.5634

Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasiha, K. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Siswa Selama Pembelajaran Daring Sebagai Dampak Covid-19 di SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 7–13.

Mujiman, H. (n.d.). Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar Mandiri. Pustaka Pelajar.

Royani, M., & Muslim. (2014a). Keterampilan bertanya siswaSMP melalui strategi pembelajaran aktif tipe team quiz pada materi segi empat. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika,2(1),22-28.

Royani, M., & Muslim, B. (2014b). Keterampilan bertanya siswa SMP melalui strategi pembelajaran aktif tipe team quiz pada materi segi empat. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 22–28.

Safrizal, S., Sastri, W., Anastasha, D. A., & Syarif, M. I. (2022). Realistic Mathematic Education untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4805–4812. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2679

Shidiq, A. S. (2016). Pembelajran Sains Kimia Berbasis Etnosains untuk Meningkatkan Minat & Prestasi Belajar Siswa. Seminar Nasional Kimia & Pendidikan Kimia VIII (SN KPK UNS).

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Suttrisno, S., Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 52-60.

Suttrisno, S., & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka/Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. Al-Mudarris: Journal Of Education, 5(1), 30-44.

Suttrisno, & Yulia, N. M. (2022). Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. AL-MUDARRIS:, 5(1).

Yulia, N. M., & Suttrisno. (2022). Keterampilan Bertanya dengan Pembelajaran PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, and Review). Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 258–265. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.514

Downloads

Published

02-02-2023

How to Cite

Amral. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran GQGA Dan ICM Terhadap Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 8–16. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.502
Abstract View: 187, PDF Download: 156