Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan “Kuba-Kusa” Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V

Authors

  • Rilfa Indah Rhadita STKIP PGRI Trenggalek
  • Wahyu Nugroho STKIP PGRI Trenggalek
  • Angga Setiawan STKIP PGRI Trenggalek

DOI:

https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.538

Keywords:

Discovery Learning, “Cuban-Cusa” (Cube Block Cube Unit), Math Learning Results

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the discovery learning model assisted by the "Cuban-Kusa" teaching aid had an effect on mathematics learning outcomes, especially on the volume of cubes and blocks for fifth-grade students at SDN 1 Duren. The sample of this research is the fifth-grade students at SDN 1 Duren as many as 14 students and the fifth-grade students at SDN 1 Dermosari as many as 13 students. The research method uses quantitative research, and the type of research is a non-equivalent pretest and posttest control group design. Mathematics learning outcomes are measured by a test instrument in the form of 20 multiple-choice questions. Based on the research results from hypothesis testing using an independent sample t-test, the results obtained are sig. (2-tailed) namely (0.003 < 0.05), so the results show that Ha is accepted and H0 is rejected. It can be concluded that the mathematics learning outcomes of students at SDN 1 Duren are influenced by the discovery learning model assisted by the "Cuban-Kusa" teaching aids. It can be seen from the average posttest results of 80.00 in the experimental class and the average results of 66.92 in the control class.

References

Abdullah, Ridwan. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Aji, Pujo Setyo, Erna Yayuk, and Novi Qurrata A’yunin. (2019). “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Discovery Learning Melalui Media Kubus Satuan Pada Siswa Kelas V Sdn Kauman 1 Malang.” Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An 3(1):269–75. doi: 10.30738/tc.v3i1.4248.

Anwar & Usa, S. L. (2020). “Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Kubus Satuan Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pokok Bahasan Volume Kubus Dan Balok Kelas V SD.” Jurnal Akademik Pendidikan Matematika 6.

Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dahliana, Dina, Nike Sri Setiawati, and Taufina Taufina. (2019). “Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pesona Dasar 7(2):10–17. doi: 10.24815/pear.v7i2.14754.

Fithriyah, D. N., Yulia, N. M., & Aula, F. D. (2022). Dampak Pembelajaran Daring Selama Pandemic Terhadap Kemampuan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 173-180.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Hutauruk, Pindo, and Rinci Simbolon. (2018). “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba.” School Education Journal Pgsd Fip Unimed 8(2):121–29. doi: 10.24114/sejpgsd.v8i2.9770.

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Kurniasih, Sani. (2014). Strategi – Strategi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Maharani, Bekti Yuni, and Agustina Tyas Asri Hardini. (2017). “Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning.” E-Jurnalmitrapendidikan 1:549–61.

Midya Yuli Amreta, and Ani Safa’ah. (2021). “Pengaruh Media PAPINKA Terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan Dan Pengurangan Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.” Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA) 1(1):21–28. doi: 10.32665/jurmia.v1i1.192.

Nugroho, Wahyu. (2021). Strategi Guru Dalam Memanfaatkan Pembelajaran Berbasis Digital Pada Kurikulum Darurat. Tulungagung: Akademisi dalam Lingkaran Daring.

Nurlinda Sari. (2021). “Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Konkrit Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Inpres 1 Tolai.”

Payosi, Ade. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 14 Bermani Ilir Kabupaten Kepahiang.

Puspitadewi, R., A. N. C. Saputro, and ... (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI ….” Jurnal Pendidikan … 5(4):114–19.

Romadhan, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Budaya Literasi Melalui Cerita Rakyat dalam Membentuk Sikap Nasionalisme Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 81-88.

Salmon, A. et al. (2012). “Belajar Dan Pembelajaran Matematika Model Pembelajaran Discovery Learning.” Universitas Patimura Ambon.

Setiawan, Angga. (2021). “Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 7(1):1–16. doi: 10.29407/jpdn.v7i1.15963.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Suttrisno, S. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 348380.

Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 77-90.

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Syah. (2014). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Rosdakarya.

Wahyudi, Wahyudi, and Mia Christy Siswanti. (2015). “Pengaruh Pendekatan Saintifik Melalui Model Discovery Learning Dengan Permainan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 5 SD.” Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 5(3):23. doi: 10.24246/j.scholaria.2015.v5.i3.p23-36.

Wildaniati, Yunita, and Adesia Afriana. (2019). “Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 2 Gunung Katun Kecamatan Baradatu.” Dewantara VII:56–72.

Zulastri. (2017). “Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Sifat Bangun Datar Siswa Kelas III MI Nurul Islam Semarang Tahun Ajaran 2016/2017.” UIN Walisongo Semarang.

Downloads

Published

08-08-2022

How to Cite

Rilfa Indah Rhadita, Wahyu Nugroho, & Angga Setiawan. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan “Kuba-Kusa” Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V . Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 266–276. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i2.538