PENDAMPINGAN PENGELOLAAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DALAM MENYAMBUT PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS

Abstract View: 239, PDF Download: 246

Authors

  • Ramdanil Mubarok Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, STAI Sangatta Kutai Timur
  • Sitti Aisyah Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, STAI Sangatta Kutai Timur
  • Suryani PS Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, STAI Sangatta Kutai Timur
  • Rahmat Rajab Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, STAI Sangatta Kutai Timur
  • Ferdi Arinda Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, STAI Sangatta Kutai Timur

DOI:

https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i2.1072

Keywords:

library management, Learning, limited face-to-face

Abstract

The school library is one of the essential factors in supporting limited face-to-face learning. The purpose of community service in this article is to carry out assistance in the preparation, implementation and service of the library in welcoming little face-to-face learning. The method used is an action approach method with a mentoring model so that direct service is carried out at the SMP Islam DDI Sangatta Utara Library. The result is that library management becomes more organized by creating book codes to make it easier for visitors to get the books they need. The affixing of book stamps as a sign of ownership and as a safeguard for library book collections. Making archives, visiting books and loans in an effort to control library services. It is hoped that community service can further assist technology-based library management and service systems so that management and services can be more effective and efficient.

References

Akhmad Syaikhu, H. S., & Ginting, S. A. (2011). Keamanan Koleksi Perpustakaan. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 20(1), 35–44.

Dirjen Pendidikan Islam. (2021). Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Pada Madrasah (RA, MI, MTs, dan MA/MAK), Pesantren, dan Lembaga Pendidikan Keagamaan Islam pada Masa Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (PPKM) Corona Virus Disease 2019 (Covid-19) (Vol. 0, pp. 1–11). Vol. 0, pp. 1–11. Jakarta: Kementerian Agama RI. https://doi.org/10.1007/s00112-021-01158-0

Fitria, N. J. L. (2022). Penyuluhan dan Sosialisasi Sistem Layanan” Portal Emas” pada Mahasiswa Universitas Panca Marga. Mafaza: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 93–103. https://doi.org/https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i1.446

Irawati, I. (2020). Praktik signifikasi atas transformasi pelayanan referensi di Perpustakaan Universitas Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 8(2), 205–218. https://doi.org/https://doi.org/10.24198/jkip.v8i2.26723

Iztihana, A., & Arfa, M. (2020). Peran Pustakawan MTs Negeri 1 Jepara Dalam Upaya Mengembangkan Minat Kunjungan Siswa Pada Perpustakaan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 9(1), 93–103.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2020). Surat Edaran Mendikbud No 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID- 1 9).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2021). Surat Edaran Penyelenggaraan Pembelajaran Tatap Muka Tahun Akademik 2021/2022.

Kusumaningrum, D. E., Gunawan, I., Sumarsono, R. B., & Triwiyanto, T. (2019). Pendampingan Pengelolaan Perpustakaan untuk Mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 164–169. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um050v2i3p164-169

Mubarok, R. (2021a). Dinamika Lembaga Pendidikan Dasar Dalam Pengelolaan Pembelajaran Daring. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 10–20. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v21i1.1033

Mubarok, R. (2021b). Perpustakaan Digital Sebagai Penunjang Pembelajaran Jarak Jauh. Al-Rabwah, 15(01).

Mubarok, R. (2022). Manajemen Lembaga Pendidikan dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.54259/diajar.v1i1.141

Nurohman, A. (2016). Pengelolaan Perpustakaan Perguruan Tinggi Berbasis Akreditasi. Libraria, 4(2), 419.

Pattanang, E., Limbong, M., & Tambunan, W. (2021). Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Pada SMK Kristen Tagari. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 112–120. https://doi.org/https://doi.org/10.33541/jmp.v10i2.3275

Perpustakaan Nasional, R. I. (2018). Panduan Pascapengatalogan Bahan Perpustakaan. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.

Rochmah, E. A. (2016). Pengelolaan Layanan Perpustakaan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 277–292. https://doi.org/https://doi.org/10.21274/taalum.2016.4.2.277-292

Saleh, A. R., & Komalasari, R. (2014). Pengertian Perpustakaan dan Dasar-Dasar Manajemen Perpustakaan. Manajemen Perpustakaan.

Santoso, S. (2017). Perencanaan Dan Pembuatan Sistem Label Buku Perpustakaan Berbasis Radio Frequency Identification (RFID). Jurnal Processor, 10(1), 348–355.

Setiawan, Syahri, M., Ernaningsih, D. N., Inawati, & Dewi, A. N. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Manajemen Perpustakaan Sekolah Berbasis Teknologi Informasi. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 427–436. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i2.5260

Sukrianto, D., & Oktarina, D. (2019). Pemanfaatan Teknologi Barcode pada Sistem Informasi Perpustakaan di SMK Muhammadiyah 3 Pekanbaru. JOISIE (Journal Of Information Systems And Informatics Engineering), 1(2), 136–143. https://doi.org/https://doi.org/10.35145/joisie.v1i2.216

Suttrisno, Eko Arief Cahyono, Y. P. I. (2022). Pemberdayaan Guru Honorer Melalui Launching Sobat Pintar Akademia (SOPIA) dan Aplikasi Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Ekonomi Di Masa Pandemi Covid-19. Mafaza: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 136–146. https://doi.org/https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i1.462

Tanuwijaya, N. S., & Tambunan, W. (2021). Alternatif Solusi Model Pembelajaran Untuk Mengatasi Resiko Penurunan Capaian Belajar Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 80–90. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i2.3272

Widiasa, I. K. (2007). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Jurnal Perpustakaan Sekolah, Tahun, 1, 1–14.

Zohriah, A. (2017). Efektivitas pelayanan perpustakaan sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(01), 102–110. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32678/tarbawi.v3i01.1782

Downloads

Published

2022-12-12

How to Cite

Mubarok, R., Aisyah, S., PS, S., Rajab, R., & Arinda, F. (2022). PENDAMPINGAN PENGELOLAAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DALAM MENYAMBUT PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS. Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 147–159. https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i2.1072
Abstract View: 239, PDF Download: 246