Proses Pembelajaran Materi Kekayaan Budaya Indonesia di SDN Pakel Trenggalek dengan Menggunakan Media Gambar
Abstract View: 93, PDF Download: 133DOI:
https://doi.org/10.32665/jurmia.v4i1.2961Keywords:
learning outcomes, image media, Instructional MediaAbstract
Teachers have an important role during the learning process in the classroom or at school. Teachers must be able to make class conditions conducive and more active or lively, and be able to make learning activities more interesting and not boring. Using appropriate learning media in the learning process can help improve student learning outcomes. Learning media is a tool used in the teaching and learning process to assist teachers in explaining material and helping students understand the material presented by the teacher. Image media is a learning medium in visual form, in the form of 2 dimensions, image media does not have sound elements but its beauty can be enjoyed. The aim of this research is to determine whether or not there is an influence of the application of image media on learning outcomes. In this research, student learning outcomes increased. The method used in this research is a quantitative method, namely a method that relies on data results from pretest, posttest, and observation.
References
Aka, K. A., Aprilia, H. M., Permana, E. P., & Afandi, Z. (2023). Natural Resources Utilization Comic Media Based on Local Wisdom: Mount Kelud Kediri. International Journal of Elementary Education, 7(1), 124–133. https://doi.org/10.23887/ijee.v7i1.53783
Alawia, A. (2019). Penerapan Media Gambar Lingkungan Sekitar dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi di Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 147–158. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i2.959
Alidawati, A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Gambar Berupa Rumah Adat Tentang Keragaman Budaya Di Indonesia Pada Pelajaran IPS Di Kelas V SD Negeri 03 Kota Mukomuko. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 79. https://doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1686
Anggita, A. D., Ervina Eka Subekti, Muhammad Prayito, & Catur Prasetiawati. (2023). Analisis Minat Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Ipas Di Kelas 4 Sd N Panggung Lor. Inventa, 7(1), 78–84. https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7104
anisa fadiyah windi, lisa ainun fusilat, indah tiara anggraini. (2020). Proses pembelajaran pada sekolah dasar. 2, 158–163.
Endahwati, M., Bachri, B. S., & Izzati, U. A. (2022). Efektivitas Metode Pembelajaran Read Aloud Dengan Media Buku Cerita Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Dan Ekspresif Pada Anak Usia Dini. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(1), 163. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i1.8496
Habib Zainuri, Hani Subakti, Suttrisno, Maya Saftari, Astrid Chandra Sari, Janner Simarmata, Putri Sari M J, Silaban Ika Yuniwati, Linda Wulan Riana, C. V. L. (2024). Desain Penelitian Kuantitatif. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. Yayasan Kita Menulis. https://isbn.perpusnas.go.id/Account/SearchBuku?searchTxt=+978-623-113-248-2&searchCat=ISBN
Ilham, M., & Desinatalia, R. (2022). Pemanfaatan Media Gambar Animasi berbasis PowerPoint untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 15(2), 100. https://doi.org/10.31332/atdbwv15i2.5350
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Latifah, A. K., Idris, M., & Prasrihamni, M. (2023). Pengembangan Media Kartu Kuartet Berbasis Gambar 2 Dimensi Untuk Keterampilan Membaca Siswa Kelas II SD Negeri 15 Gunung Megang. Journal on Education, 06(01), 2783–2799.
Ningrum, E. K. A. S., Keguruan, F., Ilmu, D. A. N., & Maret, U. S. (2012). perpustakaan.uns.ac.id digilib.uns.ac.id.
Primaningtyas, M. (2018). Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ihtimam, 1(1). https://doi.org/10.36668/jih.v1i1.156
Romadhan, S. (2021). Nasionalisme, Sikap Literasi, Budaya Rakyat, Cerita Lokal, Kearifanan. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 81–88.
Saputro, A. D. (2016). Implementasi Media Pembelajaran Komik Islam Untuk Meningkatkan Prestasi belajar dalam berpikir Kritis Siswa di Sekolah. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 17(1), 110. https://doi.org/10.18860/ua.v17i1.3264
Siregar, R. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkakan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial, Sains Dan Humaniora, 3(4), 715–722.
Suci, W., Pendidikan, J., & Islam, A. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Al- Islam Di Sma Muhammadiyah 1 Gisting Kabupaten Tanggamus Tahun Pelajaran 2019 / 2020.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Alfabeta.
Suttrisno, S., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. Naturalistic, 5(1), 718–729.
Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(2), 83–91. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/twt.v8i2.3303
Tambak, S. (2014). Metode Ceramah: Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 21(2), 375–401.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elvima Putri Nur Cahyani, Resdianto Permata Raharjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.